Stan techniczny pojazdu a zużycie opon.
Znaczny wpływ na przebieg opon ma prawidłowa zbieżność kół.
Przy zbyt dużej zbieżności kół nieprawidłowe zużycie powstaje na zewnętrznej stronie bieżnika, a przy zbyt dużej rozbieżności - na wewnętrznej stronie bieżnika. Skutkiem nieprawidłowego zużycia bieżnika jest zmniejszenie przyczepności bocznej.
Złe pochylenie kół przednich, powoduje nadmierne zużycie bieżnika na jednym barku na całym obwodzie opony. Takie zużycie bieżnika powodują także: nadmierne luzy układu kierowniczego i w łożyskach, przeciążanie osi przedniej, zużyte resory i niewyważenie koła.
Nierównomiernie zużyty bieżnik powoduje, szczególnie na osi przedniej, że opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Dlatego należy regularnie dokonywać kontroli stanu zawieszenia, obręczy i wyważenia kół. Duże znaczenie dla trwałości opon i sposóbu ich zużywania ma również wpływ stanu hamulców w samochodzie.
Miejscowe nadmierne zużycie bieżnika może być spowodowane przez:
- hamowanie nagłe i gwałtowne,
- blokujące się hamulce,
- nierównomiernie działające hamulce.