Budowa opony.
Opona samochodowa jest elementem o wiele bardziej skomplikowanym pod względem budowy niż się powszechnie uważa. Na oponę tworzy się szereg połączonych podczas wulkanizacji elementów. Należą do nich m.in. elementy gumowe, stalowe i tekstylne. Zastosowana w samochodzie opona stanowi wynik kompromisu w dążeniu do uzyskania jak najlepszych jej właściwości, a zatem spełnienia sprzecznych wymagań. Przykładowo pożądane jest aby ogumienie miało jak największą powierzchnię styku z jezdnią. Najprościej można to uzyskać poprzez zmniejszenie twardości zastosowanej w produkcji opony mieszanki gumowej. Zbyt miękka opona będzie się jednak szybciej ścierać, a więc okres jej eksploatacji będzie krótszy.
Bieżnik:
Podstawowy element decydujący o przyczepności opony do nawierzchni i decydujący o jej trwałości. Jego rzeźba jest zróżnicowana w zależności od zastosowania opony.
Bok:
Część opony pomiędzy bieżnikiem a stopką zapewniająca ochronę dla warstwy osnowy, najważniejszego elementu konstrukcyjnego opony. Praca jaką wykonuje wymaga dużej wytrzymałości na zginanie. Ma on zatem decydujący wpływ na komfort jazdy.
Stopka:
Część opony mająca bezpośredni kontakt z obręczą, zapewniająca szczelność układu opona - obręcz. Zbudowana jest zazwyczaj ze stalowej wiązki usztywniającej zwanej drutówką, pokrytej specjalną mieszanką gumową pozwalającą na właściwe umieszczenie i zablokowanie opony na obręczy.
Osnowa:
Najważniejsza część opony zbudowana z tkaniny kordowej tworząca szkielet. Podstawowym zadaniem osnowy jest przeniesienie momentu napędowego i hamowania praz amortyzacja drgań pochodzących od nierówności jezdni na piastę koła. W oponach radialnych kąt pochylenia włókien osnowy wynosi 0°.
Opasanie:
Podstawową konstrukcja opasania stanowią dwie krzyżujące się warstwy kordu stalowego, pozwalające na zachowanie kształtu czoła opony w czasie jazdy, niezależnie od sił działających na nią. Kąt pod jakim biegną włókna lub linki opasania wynosi w oponach radialnych od 70° do 85°.
Ekran:
Warstwa kordu poliamidowego stosowana w oponach o wyższych klasach prędkości mająca za zadanie zapewnić właściwą wytzrzymałość opony.