Prawidłowa eksploatacja opon samochodów osobowych.

Rodzaje opon:

Trzy rodzaje opon: asymetryczne, symetryczne i kierunkowe.

Opony symetryczne, to takie, których bieżnik po obu stronach ma jednakowy kształt. Dzięki temu można przekładać je na osiach w dowolny sposób, zapewniając ogumieniu równomierne zużycie. Bez względu na sposób montażu i kierunek toczenia, opony zachowują się tak samo, dlatego nie trzeba przy przekładkach demontować ich z felg. To bez wątpienia jeden z największych atutów ogumienia symetrycznego. Drugim jest niska cena, wynikająca z prostej konstrukcji i niewielkich kosztów produkcji. Ze względu na niskie opory toczenia tego typu ogumienie jest stosunkowo ciche i wolno się zużywa.Do największych wad takich opon należy zaliczyć kiepskie odprowadzanie wody, co wpływa na wydłużenie drogi hamowania samochodu i większe ryzyko aquaplaningu.

Opony asymetryczne. Od symetrycznych różnią się przede wszystkim układem bieżnika, który w tym przypadku po obu stronach ma inny kształt. Wymaga to odpowiedniego montażu z uwzględnieniem strony wewnętrznej i zewnętrznej ogumienia. Z tego powodu opony nie da się przełożyć między osiami w dowolny sposób, na co pozwala bieżnik symetryczny. Budowa opony asymetrycznej jest bardziej zaawansowana. Zewnętrzna strona ogumienia jest zbudowana z mocniejszych klocków, dzięki temu ta część jest znacznie sztywniejsza. To ona jest najbardziej obciążona podczas jazdy w zakrętach, kiedy na ogumienie działa siła odśrodkowa. Głębokie rowki po wewnętrznej, miększej stronie opony mają za zadanie odprowadzać wodę, dzięki czemu samochód jest dobrze chroniony przed zjawiskiem aquaplaningu.

Opony kierunkowe jest nacięte centralnie w kształcie litery V. Rowki są głębokie, dzięki czemu bardzo dobrze odprowadzają wodę. Dlatego tego typu opony sprawdzają się świetnie w trudnych, deszczowych warunkach. Rotacja między kołami jest możliwa tylko przy zachowaniu odpowiedniego kierunku toczenia opony. Ogumienie kierunkowe musi być montowane zgodnie z kierunkiem strzałki wybitej na jego boku. Opony po jednej stronie samochodu można zamieniać między sobą bez konieczności demontażu z felg. Przełożenie ogumienia z prawej na lewą stronę samochodu wymaga zdjęcia z obręczy i obrócenia. Tego typu opony zalecane są do samochodów sportowych i klasy premium.