Prawidłowa eksploatacja opon.
Zacznijmy od wskazania czterech najistotniejszych działań, których przestrzeganie przedłuży żywotność naszych opon w sposób bardzo wyraźny.
1. Sprawdzaj ciśnienie w oponach raz w miesiącu, a szczególnie przed jazdą z dużą szybkością. Dobre ciśnienie jest czynnikiem bezpieczeństwa i trwałości. Sprawdzenie to powinno być wykonane „na zimno” (po przejechaniu mniej niż 3 km). Pamiętaj też o kole zapasowym i stosuj się do zaleceń producentów. Jeśli jeszcze ich nie znasz, a zależy Ci na bezpieczeństwie komforcie i oszczędnościach, nie zwlekaj! Skontaktuj się jak najszybciej z Działem Obsługi Klienta producenta Twoich opon.
2. Po każdej zmianie opony wymień wentyl. Gwarantuje on szczelność i ma udział w trwałości opon, ale uszkadza się pod działaniem siły odśrodkowej.
3. Wyważenie jest konieczne, aby zlikwidować wibracje. Unikniesz też w ten sposób przedwczesnego zużycia opon, ale również zespołów zawieszenia, układu kierowniczego i jezdnego.
4. Sprawdzaj zbieżność kół przednich, jak również geometrię pojazdu (ściskanie, karosaż). Unikniesz w ten sposób nierównomiernego i nienormalnie szybkiego zużycia Twoich opon. Jeżeli jest taka potrzeba, zamieniaj opony miejscami. Zła geometria powoduje szybsze zużycie opon. Nie można pominąć również tego, że dzięki właściwej eksploatacji i konserwacji opon możemy odnieść całkiem spore korzyści, nie tylko na samych oponach, ale również na zmniejszonym zużyciu paliwa i zawieszenia.
Oszczędność numer 1 - właściwe ciśnienie. W wielu przypadkach można uniknąć poważnych strat dzięki właściwemu ciśnieniu w oponach. Właściwe ciśnienie ogumienia znacząco przyczynia się do optymalnego wykorzystania właściwości trakcyjnych opon oraz przedłuża ich żywotność. Automatycznie prowadzi więc ono do zmniejszenia kosztów, skrócenia przestojów oraz czasu potrzebnego na ich wymianę. W dalszej kolejności uzyskuje się większe przebiegi na tych samych oponach.
W zimie z reguły należy stosować ciśnienie takie samo, jak w oponach letnich. Pamiętać jednak należy, że wraz ze spadkiem temperatury spada również ciśnienie powietrza. I tak: ciśnienie 2,0 barów zmierzone w temperaturze +20°C spada do 1,74 barów w temperaturze -5°C i zaledwie 1,59 barów w temperaturze -20°C.
Pamiętaj więc również zimą o regularnej kontroli ciśnienia. Dobrym momentem na to jest wizyta na stacji paliw – z reguły jest tam możliwość uzupełnienia ciśnienia lub podjechanie do serwisu opon. Tego typu usługi wykonuje się nieodpłatnie. Przy okazji sprawdzić można stan ogumienia.
Oszczędność numer 2- właściwe wyważenie. W procesie produkcji i eksploatacji pojazdu nawet najlepsze felgi i opony są poddawane sporemu obciążeniu. W efekcie zużywają się i stają nierówne.
Aby optymalnie zrównoważyć siły działające na zawieszenie pojazdu, należy regularnie wyważać i kontrolować wyważenie kół pojazdu. Z reguły czyni się to za pomocą specjalistycznych urządzeń elektronicznych albo przygotowanych to tego ołowianych ciężarków.
W przypadku samochodów ciężarowych interesującą alternatywę do wyważania tradycyjnego stanowi wyważanie kół z pomocą wypełnień proszkowych. Wypełnienie proszkowe rozkłada się zawsze optymalnie i praktycznie eliminuje konieczność ponownego wyważania koła. Ponadto proszkowe wypełnienie przedłuża życie opon oraz oszczędza zawieszenie pojazdu. Dzięki optymalnemu toczeniu wzrasta również komfort i zadowolenie z jazdy.
Oszczędność numer 3 – regeneracja. Regeneracja opon jest idealnym rozwiązaniem, zapewniającym długie życie oponom oraz oszczędzającym środowisko. Poprzez znaczące wydłużenie czasu użytkowania ogumienia, oszczędza się surowce. Dzięki regeneracji zaoszczędza się w procesie produkcji przeciętnej opony do samochodu ciężarowego około 100 litrów oleju, przyczyniając się jednocześnie do zmniejszenia wciąż rosnących gór starych opon.
Pamiętaj!
Znaczny wpływ na przebieg opon oraz bezpieczeństwo ma stan techniczny pojazdu. Szczególnie niekorzystne działanie ma nieprawidłowa zbieżność i pochylenie kół. Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie prowadzi do nieregularnego i przedwczesnego zużycia bieżnika. Ciśnienie powietrza należy sprawdzać regularnie co 2 tygodnie na zimnych oponach. W oponach rozgrzanych ciśnienie wzrasta nawet o 20% i wszyscy producenci opon uwzględniają takie zwiększenie przy budowie.
Dla bezpieczeństwa i komfortu koła, należy regularnie je wyważać co 10.000 km. Nie należy używać opon poniżej dopuszczalnej minimalnej głębokości bieżnika wynoszącej 1,6 mm (wskaźnik TWI). Ze względów bezpieczeństwa zaleca się minimum 2 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych.
Nie wolno dopuścić do przeciążenia opony. Dokładne warunki przeciążenia lub odciążenia opon można znaleźć w innym miejscu. Opony zimowe należy stosować z felgami stalowymi.